Anna Jackova

Pozrite si nominácie na študentskú cenu Na druhý pohľad 2024

Študentská cena Na druhý pohľad je ocenenie, ktoré sa zameriava na nekonvenčnú dokumentaristiku. Jej cieľom je vybrať formálne najzaujímavejšiu snímku ročníka, dôraz sa teda kladie na originalitu a inovatívnosť výrazových prvkov či rozprávačských postupov. Filmy do tejto sekcie vyberá a hodnotí porota zložená zo študentstva Filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy múzických umení.

O tom, kto získa cenu Na druhý pohľad sa dozviete 17.10.2024 na našich sociálnych sieťach Jedného sveta. Sledujte nás. Tieto tri snímky získali nomináciu a môžete ich vidieť počas Jedného sveta, ktorý sa koná od 18. do 27.10. v Bratislave.

The Klezmer Project

Zdôvodnenie: Ľubica Megová (Ateliér réžie dokumentárneho filmu) 

The Klezmer Project nás zaujal netradičným spracovaním antropologickej témy, ktorá by sa dala sama o sebe poňať aj fádne či konvenčne. Vyzerá to, že autor bol konfrontovaný práve nedostatkom prameňov vzťahujúcich sa k téme, ktorú sa zaviazal rozpracovať. Zachraňuje ho priznanie, že nevie nájsť to, čo hľadá, a tak divákovi poskytuje náhľad do celého autorovho vnútorného (ale aj vonkajšieho) procesu natáčania filmu. Myslíme si, že práve vďaka autorovej transparentnosti voči divákovi je film tak formálne zaujímavý a rozmanitý. The Klezmer Project bol vybratý do TOP 3 vďaka autorovej obdivuhodnej schopnosti elegantne vykľučkovať zo svojej patovej situácie a pritom zachovať esenciu témy, bez ktorej by bol film sám o sebe prázdny. 

Milisuthando

Zdôvodnenie: Ľubica Pešková (Ateliér réžie dokumentárneho filmu) 

Na filme Milisuthando si ceníme jeho nelineárnu esejistickosť, jeho kapitoly tematizujú rôzne časy a miesta v priebehu 30 rokov na území dnešnej Juhoafrickej republiky. Vyzdvihujeme však najmä formu asociatívnej montáže, v ktorej nám režisérka pred oči kladie emotívne výjavy zo súčasnosti a minulosti, zatiaľ čo tu a tam počúvame sugestívny autorský komentár v niekoľkých jazykoch. Divákovi sa tak v mysli skladá obraz apartheidu z pohľadu jeho obetí a k tomu zložité otázky moci, strachu, intimity a lásky. 

Kamay

Zdôvodnenie: Radek Ševčík (Ateliér réžie dokumentárneho filmu) 

Jak se domoci spravedlnosti tam daleko v afghánských horách, kde je i vítr silnější než lidské hlasy? Porota na filmu Kamay ocenila vysoce intimní a kontemplativní přístup k těžkému tématu ztráty blízké osoby. Jak říká Carlos Reygadas, čím hutnější je ve filmu soukromé, tím blíže má ke společenskému. Použité filmové prostředky jsou prosté, ale o to účinnější. Zvlášť ocenitelné je i to, že se jedná o film vytvořený defacto v pár lidech. 

Organizátori

Finanční partneri

SLSP

Partneri

IOMbkisDAFilmskino lumiereFTF VŠMUA4TeledataMareenaVagusMyslímÚNaSSFFUKsvet medzi riadkamislido

Hlavní mediálni partneri

Mediálni partneri

Nota Bene