Inkluzívnejší, dlhší a v novom dizajne: Jeden svet oslávil jubilejný 25. ročník veľkými zmenami (Záverečná správa 2024)
Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet oslávil tento rok 25. výročie. Pri tejto príležitosti sa vrátil po dvoch rokoch do zrekonštruovaných priestorov Kina Lumière a to vo výrazne inkluzívnejšej podobe.
Jeden svet tento rok po prvý raz trval až desať dní v kine (18. – 27.10.) a následne ďalší týždeň online (28.10. – 3.11.). Od roku 2020 festival spolupracuje s portálom DAFilms.sk, kde sprístupňuje časť svojho programu online pre diváctvo na celom Slovensku vrátane znevýhodnených skupín, ktoré nemajú možnosť zažiť projekcie dokumentárnych filmov v kinách. Zmenou oproti minulému roku bol posun online ponuky na týždeň po skončení živého festivalu v bratislavských kinosálach.
Pri príležitosti 25, výročia predstavil Jeden svet tento rok novú vizuálnu identitu z dielne renomovaného grafického štúdia Andrej & Andrej.
Jeden svet 2024 v číslach
10 festivalových dní
47 filmov
2 pásma krátkych filmov
4 kinosály
12 filmov s popisnými titulkami pre ľudí so sluchovým znevýhodnením
6 filmov s audiokomentárom pre ľudí so zrakovým znevýhodnením
4 špeciálne projekcie – 2 pre ľudí bez domova, 1 pre zdravotný personál Bratislavy, 1 pre klientky z Brány do života
1 projekcia pre deti
2 projekcie pre rodičov s deťmi
12 filmov sprístupnených online
8 311 pozretí filmov
1 142 akreditácií
51 zapojených dobrovoľníčok a dobrovoľníkov
Rozmanitejší filmový program
Organizátorky Jedného sveta sa rozhodli tento rok rozšíriť programový tím ľudí, ktorí vyberá filmy pre festival. V spolupráci s novými expertkami Nataliou Christofoletti Barrenha (Brazília), Lerato Bokako (Južná Afrika), Oliviou Popp (Taiwan/USA) a Teréziou Rozálií Koldovou (Česko) pod vedením programovej koordinátorky Kataríny Gališinovej sa tak podarilo priniesť autentické filmové pohľady na lokálne komunity a horúce témy z rôznych kontinentov. Selektorky so špecializáciou na rôzne svetové regióny ponúkli vhľad do lokálnych kinematografií, ktorý je v kontexte európskych filmových festivalov unikátny. Vďaka nim sa do programu Jedného sveta dostali tituly, ktoré prinášajú hlboké a skutočne kritické pohľady na lokálne dopady globálnych tém.
Inkluzívny prístup vystúpil tento rok do popredia organizácie festivalu
„Příští rok plánuju festival navštívit určitě znovu a rozhodně to doporučuju i vám. Ještě jednou Děkuji všem tvůrcům audio popisů. Díky vaší pečlivé práci jsem si sledování opravdu užila. Děkuji také všem organizátorům a dobrovolníkům. Díky vám budu na festival ještě dlouho vzpomínat.”
Lucie Hanusová, nevidiaca diváčka z Brna
Tím Jedného sveta už piaty rok systematicky pracuje na väčšej prístupnosti svojej ponuky, ako aj na zviditeľňovaní a osvete inkluzívneho prístupu v kultúre. Aj tento rok sa siahol po nových nástrojoch a posunul sa v prístupe k inklúzii o úroveň vyššie. Cieľom tímu je vytvoriť kultúrne podujatie, kde si každý človek môže prísť pozrieť filmy a zároveň sa na festivale bude cítiť prijato, pochopene a vítane.
V roku 2024 sprístupnil Jeden svet dvanásť filmov s popisnými titulkami pre ľudí so sluchovým znevýhodnením a šesť filmov s audiokomentárom pre ľudí so zrakovým znevýhodnením. Diskusie ku všetkým filmom s popisnými titulkami boli zároveň tlmočené do slovenského posunkového jazyka, aby mali návštevníci a návštevníčky s poruchami sluchu zabezpečený komplexný zážitok z festivalu.
Pre návštevníctvo s poruchami sluchu a zraku bolo v priestoroch Kina Lumière zabezpečené aj špeciálne vyškolené dobrovoľníctvo, rovnako ako cielená komunikácia s pomocou partnerských organizácií Myslím – centrum kultúry nepočujúcich a Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska.
Časť programu bola sprístupnená aj pre divákov a diváčky bez domova (projekcia filmu Byt či nebyť v komunitnom centre Domec, projekcia filmu Svet podľa môjho tatka v nocľahárni Depaul) a pre klientky krízového centra Brána do života, ktoré pomáha v oblasti rodovo podmieneného násilia.
Pre deti si Jeden svet prichystal už po druhý raz pásmo filmov Fest Anča pre deti Jedného sveta v spolupráci s Medzinárodným filmovým festival animácie Fest Anča.
Rodičia si v programe festivalu tento rok našli dve projekcie, počas ktorých mohli mať bábätká a malé deti pri sebe v kinosále, kým o tie nad päť rokov bolo zatiaľ postarané v detských dielničkách hneď vedľa kinosály.
S prístupnosťou Jedného sveta korešponduje aj cenová politika – festival ponúka zľavu na všetky tipy lístkov pre seniorov, študentstvo, držiteľov preukazu ZŤP, jednorodičov a mládež. Cinepassy na online časť programu bolo možné zakúpiť v troch cenových hladinách už 3/20/30 eur bez nutnosti preukázania sa akýmkoľvek preukazom.
Režisér z Afganistanu sa na Jednom svete po prvý raz stretol s nevidiacimi diváčkami svojho filmu
Jeden svet tento rok privítal viac ako dvadsať filmových hostí. Medzi nimi bol napríklad Ilyas Yourish, medzinárodne oceňovaného afganského filmu Kamay, ktorý na Jednom svete prvý raz zažil projekciu s audio-komentárom, čo bol podľa jeho slov najsilnejší festivalový zážitok v jeho doterajšej filmárskej kariére.
Do Bratislavy zavítal aj u nás neznámy režisér slovenského pôvodu Matej Bobrík, ktorý žije a tvorí v Poľsku, kde vyštudoval legendárnu filmovú školu v Lodži. Matej Bobrík na Jednom svete prezentoval svoj film Diaľky z prostredia nepálskej rodiny žijúcej vo Varšave.
Poľský režisér Maciek Hamala nielen zasadol v medzinárodnej porote tohtoročného Jedného sveta, ale tiež odprezentoval svoj medzinárodne oceňovaný film V spätnom zrkadle v sekcii Ovenčené vavríny, ktorý mal minulý rok premiéru na MFF v Cannes. Vo filme zdokumentoval svoju skúsenosť s evakuáciou ľudí z Ukrajiny, ktorí utekali pred vojnou.
Rumunsko-americký producent Andrei Zinca prišiel osobne predstaviť film Kto nie som, po ktorom diskutoval s publikom. Na podujatí Dni zmeny mal aj prednášku na tému kampaň za zmenu v spojení s týmto filmom.
Svoju skúsenosť s festivalom Jeden svet zhrnul v nasledujúcich riadkoch:
„Veľmi vám ďakujem, za tento úžasný zážitok. Nielenže celý tím, s ktorým som sa stretol, má žiarivú ženskú energiu (myslím tým skutočnú starostlivosť, citlivosť, hlboké myšlienky, o ktoré sa chce podeliť s ostatnými, zvláštny druh tepla, vďaka ktorému sa každý cíti prijatý ako doma a veľa lásky pre vaše festivalové “dieťa”), ale samotný festival je živým dôkazom toho, že stále existuje nádej pre budúcnosť ducha humanizmu. Bol to len týždeň, ale mám pocit, ako keby som opúšťal domov.”
Víťazné filmy Jedného sveta 2024
„Napriek tomu, že rozhodnutie medzinárodnú porotu by sme si nikdy nedovolili priamo ovplyvňovať, zdá sa, že tento rok sa nechala uniesť inkluzívnym duchom festivalu. Obidva víťazné filmy nakrútili ženy, ktoré spracovali silné osobné príbehy založené na skúsenosti so znevýhodnením a prekonávaním bariér v spoločnosti.”
Eva Križková, riaditeľka festivalu Jeden svet
Porotu tento rok tvoria katalánska filmárka, filmová kritička a výskumníčka Anna Petrus, poľský režisér a producent Maciek Hamela a autorka víťazného filmu minulého ročníka, režisérka Viera Čákanyová. V súťažnej sekcii Slovensko a Česko za ľudské práva o priazeň poroty uchádzalo osem slovenských a českých snímok.
Hlavnú cenu od medzinárodnej poroty si tento rok odniesla z Jedného sveta česká režisérka Jarmila Štuková za film Moja nová tvár. Hlavnej protagonistke filmu Martine sa zo sekundy na sekundu zrútil celý svet, keď ju bývalý partner polial kyselinou. Režisérka Jarmila Štuková vo svojom novom dokumentárnom filme sleduje, ako si Martina buduje svoju novú identitu a život.
Hneď dve ocenenia si z Jedného sveta odniesol slovenský film režisérky Daniely Meressy Rusnokovej Šedá zóna, ktorý získal Špeciálne uznanie poroty a CENU DAFILMS.sk. Snímka je intímnou výpoveďou o predčasne narodených deťoch, ktoré sa na svet dostávajú v takzvanej šedej zóne“ ako vysokonezrelí novorodenci. Film postupne odhaľuje vážne problémy, ktorým na Slovensku čeliarodiny a najmä matky s predčasne narodenými deťmi, jednorodičia a ďalšie zraniteľné skupiny.
Na Jednom svete už druhý rok udelila svoju cenu aj porota sekcie Na druhý pohľad, zložená zo študentstva Filmovej fakulty VŠMU. Svoju cenu za formálne inovatívny prístup k spracovanej téme udelila tento rok argentínsko-rakúskej snímke Projekt Klezmer.
Cenu od divákov a diváčok získali tento rok až dva filmy – Kto nie som, z prostredia intersex ľudí v Juhoafrickej republike a Mlčanie stromov z prostredia poľsko-bieloruského pohraničia.
Tento rok sa na festivale Jeden svet odovzdala aj špeciálna Cena REPowerEU za najlepšiu Kampaň za zmenu, ktorá bola vytvorená počas sprievodného podujatia Dni zmeny. Jeho cieľom je podporiť umelcov a umelkyne pri vytváraní diel, ktoré prinesú pozitívne zmeny v spoločnosti. Cenu REPowerEU získal film Svet stien od režisérky Lucie Kašovej. Kampaň za zmenu, ktorá k tomuto filmu vznikla, silne rezonuje s aktuálnymi výzvami klimatickej krízy a ľahostajnosťou voči budúcim generáciám. Príbeh filmu, ktorý sa odohráva v bližšie nešpecifikovanej krajine postihnutej prírodnými katastrofami, upozorňuje na alarmujúcu nerovnosť medzi privilegovanou elitou žijúcou v bezpečných, luxusných štvrtiach a zvyškom obyvateľstva, ktoré trpí nedostatkom zdrojov.
Sprievodný program
Diskusie po filmoch sú tradične rovnako dôležitou súčasťou programu festivalu Jeden svet. Tento rok ich bolo až 18 a venovali sa aktuálnym spoločenským témam.Či už to boli diskusie priamo s tvorcami a tvorkyňami filmov, alebo s expertmi a expertkami na zobrazené témy, aj tu sa kládol dôraz na inklúziu v dramaturgii. Do diskusií boli oslovení vždy zástupcovia komunity, ktorej sa daná téma najviac týka. Dramaturgia diskusného programu sa snažila dať čo najväčší hlas menšinám.
Filmová sekcia Fokus sa tento rok zameriavala na filmy s LGBTI+ témou, a preto bol sprievodný program vytvorený v úzkej spolupráci s občianskym združením Inakosť a študentským queer spolkom Light+. Ľudia z queer komunity sa zapojili do dramaturgie, moderovania aj diskusií. Podobný prístup bol zvolený aj pri ďalších citlivých témach, ktoré rezonujú v spoločnosti, ako napríklad vojnový konflikt na Ukrajine a v Palestíne. Vďaka tomuto postupu sa zvýšila účasť diváctva práve z týchto oslovených komunít.
Okrem diskusného programu obsahoval sprievodný program Jedného sveta aj pestrú škálu ďalších aktivít, napríklad koncert Pressburger Klezmer Band, komentovanú prechádzku pri Dunaji v spolupráci s WWF Slovensko, workshop Ballroomu, či imerzívnu performance k filmu Nice ladies v podaní ukrajinského zoskupenia Horovod.
Viditeľnosť festivalu
184 mediálnych výstupov
5 tlačových správ
22 mediálnych partnerov
107 príspevkov na Facebooku
114 príspevkov na Instagrame a 330 príbebehov
2 143 700 zobrazení platenej reklamy
Z DM followerov Jedného sveta:
“Ahojte, Jeden svet. Chci vám říct, že váš kontent je úžasný, baví mě a je prostě best na této scéně. Určitě v tom pokračujte dále.”
Dni zmeny 2024
Aj industry program Jedného sveta si tento rok prešiel zásadnou zmenou. Z pôvodného zamerania na filmových profesionálov a profesionálky sa rozšíril na celú oblasť umenia a trval päť dní.
Dni zmeny odštartovali dve panelové diskusie:
Diskusia Audiovízia bez bariér IV: Sen vs. realita v slovenských divadlách a kinách je už tradičným formátom Jedného sveta, v rámci ktorého každoročne koordinátorka prístupnosti Jedného sveta Emíla Perez spolu so svojím hosťovstvom zo Slovenska aj zo sveta, rámcuje stav prístupnosti slovenskej kultúry aktuálnym svetovým kontextom.
Diskusiou Ako štrajkujú dokumentaristi a dokumentaristky?, odštartoval tento rok Jeden svet spoluprácu s Asociáciou slovenského dokumentárneho filmu, ktorá by sa mala v budúcnosti stať stabilnou súčasťou industry programu.
Po úvodných teoreticko-diskusných dňoch nasledoval trojdňový workshop Dni zmeny pod vedením lektoriek Evy Pavlovičovej a Alexandry Suchalovej. Programu Dni zmeny sa počas troch dní zúčastnilo celkovo 74 ľudí.
Dni zmeny v číslach
4 prednášky
2 prípadové štúdie kampaní za zmenu
5 vypracovaných kampaní za zmenu pre umelecké diela
1 networkingové podujatie
1 verejná prezentácia projektov
5 ocenení
Zúčastnené projekty
Celkovo sa na program Dni zmeny prihlásilo osem projektov, pričom odborníčky vybrali päť z nich:
- Kampaň za zmenu dokumentárneho filmu Zvieratá východu od produkčnej spoločnosti Admiral Films, režisérov Andreja Kolenčíka a Anny Durišíkovej.
- Kampaň za zmenu komunitného festivalu Ľudskosť, ktorý je organizovaný rôznymi lokálnymi inciatívami v meste Zvolen.
- Kampaň za zmenu dokumentárneho filmu Ako počúvať fontány od produkčnej spoločnosti Ninja Films, režisérky Evy Sajanovej.
- Kampaň za zmenu dokumentárneho filmu Svet stien produkčnej spoločnosti Guča Films, režisérky Lucie Kašovej. Kampaň za zmenu dokumentárneho filmu Oceľová rota producentky Kataríny Krnáčovej a jej spoločnosti SilverArt.
Verejné ocenenie projektov
Na workshope Dni zmeny získalo viacero projektov hodnotné ceny. Komunitný Festival Ľudskosť zo Zvolena získal platenú kampaň od Donio.sk, podcastovým seriálom spoločnosti ZNELO bol ocenený dokument Ako počúvať fontány a projekt kampane za zmenu dokumentárneho filmu Oceľová rota získal konzultáciu od lektoriek workshopu Evy Pavlovičovej a Alexandry Suchal. Titul Najlepší projekt Dni zmeny si odniesla kampaň za zmenu dokumentárneho filmu Zvieratá východu, ktorá získala finančnú odmenu vo výške 1000 eur. Cenu REPOWEREU získala kampaň za zmenu dokumentárneho filmu Svet stien.
O ocenení projektov rozhodovala odborná porota v zložení zástupkýň neziskového sektora, štátnej správy a médií: Anna Makarová, Barbara Gindlová, Jana Močková, Zuzana Suchová a Linda Zuzčáková.
Experti a expertky na Dňoch zmeny
Workshopu Dni zmeny sa zúčastnilo 27 expertov a expertiek z rôznych oblastí, zástupkyne a zástupcovia medzinárodných i národných organizácií, politiky, štátnej správy, lokálnej samosprávy, neziskového sektora, donorov, umeleckej oblasti: Patrik Pavlovský, Roman Havlíček, Gabriela Kubíková, Miroslav Kačmárik, Zuzana Stanová, Michal Wiezik, Martina Kedrová, Zuzana Labášová, Zuzana Fialová, Lenka Vestenická, Barbora Žišková, Klaudia Šútorová, Maria Kadlecová, Hugo Raýman, Ivana Kohútková, Kasia Portorz, Lýdia Grešáková, Martin Zaiček, Peter Balík, Michal Biznár, Julia Milanová, Margje de Koning, Barbara Gindlová, Anna Makarová, Linda Zuzčáková, Jana Močková, Zuzana Suchová.
Jeden svet na školách
Aj tento rok priniesol Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet program pre školy naprieč celým Slovenskom. Žiactvo si mohlo užiť starostlivo vyberané online sprístupnené filmy a nadväzujúce naživo vysielané diskusie so zaujímavými hostkami, ktoré majú odbornosť v témach filmov. Filmy boli uvedené v pôvodnom znení s farebne rozlíšenými opisnými titulkami v slovenčine. Vybrané diskusie boli tlmočené do slovenského posunkového jazyka.
Jeden svet na školách v číslach
3 dokumentárne filmy
5 diskusií
2941 žiakov a žiačok sledovalo filmy vo všetkých krajoch Slovenska
53 miest a obcí
77 škôl
93 učiteľov a učiteliek
Učitelia a učiteľky na základných a stredných školách mali na výber z troch dokumentárnych filmov s témami, ktoré rezonujú v spoločnosti aj medzi mládežou.
Dokumentárny film Hra mysle otvoril tému utečenectva maloletých bez sprievodu, európskej azylovej politiky a dopadu náročného integračného procesu na mentálne zdravie mladých ľudí. O filme prišla diskutovať Dominika Nagyová, vedúca Oddelenia podpory ľudí s cudzineckým pôvodom Magistrátu hlavného mesta Bratislava.
Iné telo, dokumentárny film o dôsledkoch zneužitia technológie umelej inteligencie človekom na digitálne obťažovanie žien a dievčat, otvoril diskusiu s hostkou Dominikou Čupkovou, interdisciplinárnou dizajnérkou, o technológii deepfake a starostlivom feministickom a interekcionálnom prístupe využívania umelej inteligencie a jeho dopadoch na práva žien a marginalizovaných skupín.
Trojicu doplnil dokumentárny film Moja sestra, intímny príbeh rodiny, ktorá sa vysporiadava s užívaním drog, ktorému prepadla ich dcéra. Dominika Jašeková, riaditeľka OZ Odyseus odpovedala žiactvu na otázky o tom čo drogy sú, príčinách a dopadoch ich užívania v súvislosti s mentálnym zdravím a rodinným zázemím a predstavila prístup harm reduction, ktorý sa snaží o znižovanie rizík spojených s užívaním.
Do diskusií naživo vysielaných z podcastového štúdia BREPT v Bratislave do škôl po celom Slovensku mohli žiaci, žiačky a ich učiteľstvo v reálnom čase posielať otázky prostredníctvom online nástroja Slido, na ktoré sa im hostky snažili priniesť poučné, citlivé a pravdivé odpovede.
Ako hodnotia filmy Jedného sveta na školách učiteľky a učitelia?
Určite odporúčam. Nakoľko ja osobne som sa dozvedela veľmi zaujímavé veci, tiež som si myslela, že celý ten systém funguje inak. Dozviete sa pravdu o veciach, o ktorých sa nehovorí. – Stredná odborná škola elektrotechnická, Gbely
Školské projekcie v réžii festivalu 1 Svet sú skvelý nástrojom na budovanie atmosféry pred riešením konkrétnej témy – samotné filmy sú na vysokej úrovni a následné diskusie sú vždy s odborníkmi. Veľmi chválim a ďakujem! – anonym
Vďaka tomuto filmu sa mi ako školskej psychologičke podarilo dostať sa hlbšie do ťažko prístupného kolektívu žiakov. Film bol skvelý atmosférou, takže pôsobil na emócie. – anonym
Záleží nám ľuďoch a na životnom prostredí
Jeden svet kladie dôraz na ekologický priebeh podujatia. Do programu zaraďuje filmy, ktoré adresujú výzvy v oblasti životného prostredia a klimatickej krízy a organizuje k nim sprievodné podujatia. Festivalová produkcia sa usiluje v čo najväčšej miere o to, aby všetky reklamné a marketingové produkty spĺňali štandardy ekologickej výroby a trvalo udržateľnej spotreby.
Po konzultácii s diváctvom Jeden svet nevyrába už tretí rok žiadne darčekové a reklamné predmety.
Našich zahraničných hostí motivujeme cestovať vlakom a mnohí z nich zareagovali pozitívne a s porozumením a využili na svoju cestu železnice.
Plastové akreditačné kartičky Cinepass sú prenosné do ďalších rokov.
Jeden svet spája tých, ktorí chcú prispievať k odolnejšej a inkluzívnejšej spoločnosti
Festival Jeden svet je unikátny vo veľkom množstve zapojených organizácií, inštitúcií, akademických pracovísk, hnutí a jednotlivcov. Umožňuje im podieľať sa na príprave a realizácii festivalu, či už finančne, vecným darom, informovaním, alebo podieľaním sa na programe a tvorbe obsahu festivalu. Je dôležité zdôrazniť spoločný záujem partnerov byť súčasťou širšieho hnutia zapojeného do riešenia spoločenských a ľudsko-právnych výziev na Slovensku a vo svete.
Táto unikátna charakteristika s dôrazom na etický fundraising a spoluprácu je dlhodobým záujmom nielen festivalu, ale aj hlavného organizátora, ktorým je nezisková organizácia Človek v ohrození.
Ďakujeme partnerom
18 partnerov podporilo festival finančne
22 mediálnych partnerov komunikovalo o festivale
Viac ako 30 partnerov sa podieľalo na organizácii
0 partnerov poškodzuje významne životné prostredie, porušuje ľudské práva alebo práva zvierat a oberá ľudí o dôstojnosť