MATKA VŠETKÝCH LŽÍ
Kadib abyad
Chcem si pozrieť film
Chcem si pozrieť film v kine
Mladá marocká filmárka Asmae el Moudir chce zistiť, prečo má len jednu fotografiu z detstva a prečo dievča na obrázku dokonca ani nie je ona. Rozhodne sa pátrať v záhadnej minulosti a ručne vyrobí repliku sídliska v Casablance, kde vyrástla. Práve tam začne podrobne skúmať príbehy svojej matky, otca a starej mamy o ich domove a vlasti. Pomaly začne rozpriadať klbko lží a potláčanej pravdy, ktoré formovali jej život. Čeliť pravde je náročné, no v tomto niekedy surreálnom faktografickom filme začína el Moudir vynášať skutočnosť na svetlo sveta.
Tento film bol nominovaný porotou študentov Katedry filmových štúdií na cenu Na druhý pohľad. Zdôvodnenenie poroty: Film Matka všetkých lží (Kadib Abyad), vedený režisérkou Asmae El Moudir, sa pohybuje kdesi na pomedzí retrospektívneho a fabulárneho; retrospektíva nazerá na minulosť a fabulárne reflektuje súčasnosť. Sujet je zdanlivo redukovaný na jednu jedinú udalosť.Vďaka rekonštrukcii minulosti monumentalizuje a aj reflektuje novo-nadobudnutú skutočnosť. Dialóg medzi exaltovane-vonkajším a potlačovane-vnútorným je tak analyticky objektívny, ako aj štylizovane subjektívny, pretože sonduje naraz dve pravdy: pravdu dokumentárnu a pravdu mýtickú. Vytvára sa neprehliadnuteľný transgeneračný pohľad na pamäť, čo v praxi znamená, že nás zavedie do priestoru, kde sa stretávame s vizualizovanými a, ako aj budete mať možnosť vidieť, materializovanými predstavami a spomienkami rôznych generácií. Vo svojom prerozprávaní sa film snaží odhaliť pôvodcu tajomnej mystifikácie, ktorá ovplyvnila a doposiaľ ovplyvňuje životy predstaviteľov filmu. Demystifikuje ich tak, že ich verifikuje materializovaným. Táto snaha je jedným z hnacích motorov dokumentu a umožňuje nám hlbšie mu porozumieť, pochopiť zložitý vzťah medzi pravdou a fikciou. Matka všetkých lží sa tak stáva nielen filmom, ktorý čosi reinkarnuje, ale taktiež zamyslením nad povahou ľudskej pamäte a spôsobom, akým interpretujeme vlastné minulé udalosti. Maximilián Hrmo
Na druhý pohľad – ďalšou novinkou je tento rok študentská súťažná sekcia. Piati študenti a študentky filmovej vedy z FTF VŠMU starostlivo vybrali a nominovali päť formálne najoriginálnejších dokumentov spomedzi všetkých celovečerných filmov uvádzaných na Jednom svete a určili víťaza.
Ocenenia (výber):
Cena Zlaté oko a Cena pre najlepšieho režiséra v sekcii Un Certain Regard – Filmový festival Cannes 2023 (Francúzsko)
Najlepší film – Filmový festival Sydney 2023 (Austrália)
Kadib abyad / Asmae el Moudir / 2023 / 96 min.
Maroko, Egypt, Saudská Arábia, Katar
arabsky
slovenské, anglické
V kine
Ovenčené vavrínmi
História, Na druhý pohľad, Politické režimy, Rodina, Rodová rovnosť
Ďalšie filmy
KOKOMO CITY
Štyri černošské transrodové sexuálne pracovníčky skúmajú rozpory medzi černošskou komunitou a nimi samotnými a bojujú s problémom, ktorému sa dlho vyhýbali. Ocenenia (výber):NEXT Cena za inovácie a NEXT cena publika – Filmový festival Sundance 2023 (USA)Cena publika v sekcii Panoráma – Medzinárodný filmový festival Berlín 2023 (Nemecko)Najlepší film v medzinárodnej súťaži – Filmový festival DocAviv 2023 v Tel …
APOLONIA, APOLONIA
Dánska dokumentaristka Lea Glob sledovala život dánsko-francúzskej umelkyne Apolonie Sokol neuveriteľných 13 rokov. Výsledkom je mimoriadne detailný a osobný film, ktorý je tak obrazom života tejto jedinečnej umelkyne, ako aj príbehom o zrode priateľstva a intimity medzi dvoma ženami naprieč (veľmi) dlhým a významným obdobím ich životov. Charizmatická Apolonia bola predurčená na umeleckú dráhu. Narodila sa …
NESTRATÍME SA
Dokument zachytáva ťažký osud Ukrajincov: zobrazuje životy piatich tínedžerov, konkrétne Andrija, Ruslana, Ilľu, Lizy a Lery, ktorí žijú v Doneckej oblasti, zmietanej vojnovým konfliktom. Odohráva sa v roku 2019, v pozadí sa ozývajú bombové útoky. Situácia sa však nečakane zlepší, keď tínedžeri dostanú unikátnu šancu vycestovať do Nepálu na himalájsku expedíciu. Tá im nakoniec prinesie úľavu a príjemné rozptýlenie a …